Eén van de meest belangrijke slaapbevorderaars is het volledig verduisteren van de slaapkamer. Als het donker is maakt het lichaam, zowel bij volwassenen als bij baby’s, het hormoon melatonine aan. Dit stofje regelt het dag- en nachtritme van je baby en maakt dat je baby goed in- en doorslaapt. Het zien van (dag-) licht doet de hoeveelheid melatonine in het lichaam weer dalen en signaleert het brein om actief en alert te worden.

Naast het stimuleren van het dag- en nachtritme, heeft het volledig verduisteren van een kamer nog een belangrijke functie. De kamer wordt namelijk saai gemaakt. Een prikkelgevoelige baby raakt daardoor een stuk minder afgeleid. Op reis kan het verduisteren van de slaapkamer prettig zijn wanneer je baby telkens aan een nieuwe kamer moet wennen.

Bij prikkelgevoelige baby’s kun je het beste de kamer nagenoeg volledig verduisteren. Dat betekent dat je op een schaal van 1 op 10 waarbij 10 het meest donker is, je het beste de kamer met een cijfer 9 kunt verduisteren. Alle licht doorlatende kiertjes zijn dan gedicht. Op reis kun je dubbele vuilniszakken voor de ramen bevestigen met schilderstape.

Bij een minder prikkelgevoelige baby kun je het wat meer loslaten. Om een goed dag- en nachtritme te stimuleren kan het dan al genoeg zijn om de kamer met een cijfer 7 te verduisteren. Merk je dat je oudere baby steeds vroeger in de ochtend wakker wordt, dan kan het helpen de kamer toch nagenoeg volledig te verduisteren. Het effect laat één tot twee weken op zich wachten.

Je kunt na de geboorte meteen starten met het in de avond en in de nacht verduisteren van de slaapkamer. Overdag is dat de eerste één tot twee maanden doorgaans niet nodig. Sterker nog, een groot deel van de baby’s heeft er dan baat bij om tussen 7.00 en 19.00 uur in het daglicht te slapen. Met name wanneer een baby overdag steeds uit zijn slaap gehaald moet worden voor een voeding. Dan kan het lonen om een baby in een verlichte ruimte te laten slapen.

Oudere baby’s laat je overdag WEL in het donker slapen. Daardoor wordt de kans op het doen van goede dutjes vergroot. Een enkele baby lijkt ze echt niet nodig te hebben. Die is ook uitgerust zonder goede dutjes. Maar de meeste baby’s hebben ze hard nodig. Vooral ook om geen adrenaline in het lijfje op te stapelen. Dat kan namelijk verstorend werken voor de nachtslaap.  

Je mag beginnen met overdag verduisteren als de dutjes van je baby korter worden. Bij een baby die goede slaapgewoonten heeft aangeleerd, begint het dag- en nachtritme zich meer te vormen rond twee tot drie maanden na de geboorte. Dan worden de dutjes overdag doorgaans ook korter. Zie pagina 30 voor meer informatie over het instellen van het dag- en nachtritme van baby’s.