Op de vorige pagina heb je informatie gekregen over de Reset Knop als troost boost bij het inslapen. Op deze pagina wordt het stappenplan uitgelegd waarmee jij je baby met de Reset Knop kan helpen (leren) in slaap te vallen.

Je voert de Reset Knop uit voordat jij je baby wakker in bed legt. De Reset Knop is het laatste onderdeel van het slaapritueel. Leg je baby vervolgens wakker in bed, ook als je baby na het slaapritueel nog niet alle spanning kwijt is. Je baby kan dus nog huilen als jij je baby in bed legt. Blijf op gehoorsafstand in de buurt, zonder dat je baby jou kan zien of horen.

Wacht ongeveer 2 á 3 minuten. Omdat voor veel ouders het als een eeuwigheid kan voelen wanneer een baby 1 minuut lang huilt, is het handig om de tijd ergens mee bij te houden.

Er kunnen zich verschillende situaties voordoen die verschillende acties van je vragen;

  • Als je baby na 2 á 3 minuten nog aan het huilen is in plaats van jengelen en niet een lange rustpauze neemt van +/- 5 seconden, maak dan gebruik van de Reset Knop. Ga vervolgens door naar stap 3.
  • Als je baby meer aan het jengelen is dan aan het huilen, vervolg je het wachten tot 5 minuten na start van het stappenplan. Ga daarna door naar stap 3.
  • Als je baby binnen 2 á 3 minuten een huilpauze heeft genomen van +/- 5 seconden, vervolg je het wachten tot 5 minuten om je baby de kans te geven in slaap te vallen. Ga daarna door naar stap 3.
  • In alle bovenstaande situaties kan je het beste meteen van de Reset Knop gebruik maken als zich het volgende voordoet; je baby gaat na een duidelijke huilpauze van +/- 5 seconden harder huilen en het harde huilen houdt langer aan dan 15 seconden. Het is nodig om 15 seconden af te wachten, omdat baby’s soms met een harde kreet alle spanning kwijt kunnen raken om van het ene op het andere moment in slaap te vallen. Wanneer je te snel ingrijpt, kun je al het harde werk van je baby verstoren. Het kan zijn dat je na herhaling merkt dat dit verhaal voor jouw baby niet opgaat. Oftewel, 15 seconden afwachten heeft voor jouw baby geen enkele zin en je baby raakt alleen maar meer overstuur. Dan kun je in vervolgd meteen gebruik maken van de Reset Knop zodra je merkt dat je baby overstuur begint te raken.

Als je baby intussen niet in slaap gevallen is, begin dan weer bij stap 2. Terwijl je baby wakker in bed ligt en zijn best doet om in slaap te vallen, wacht je dus weer ongeveer 2 á 3 minuten op gehoorsafstand zonder dat je baby jou kan zien of horen.

Is je baby na stap 2 alleen nog een beetje aan het jengelen? Zijn er nog duidelijk lange rustpauzes hoorbaar? Geef je baby dan even de tijd om in slaap te vallen. In principe zou het twee tot drie keer doorlopen van stap 2 genoeg moeten zijn om je baby in slaap te laten vallen. Als dat niet het geval is, dan kan het zijn dat er iets in de weg zit. Volg dan stap 4.

Moet je baby nog een keer boeren of zit er een ontlasting in de weg? Is je baby overprikkeld of hyperactief? Blijft je baby overstuur na een paar keer gebruik maken van de Reset Knop? Of weet je niet waarom je baby de slaap niet kan pakken? Dan kun jij je baby een handje helpen bij het in slaap vallen. Hieronder worden 4 opties gegeven die je kunt uitproberen.

In het stappenplan wacht je steeds een poosje voordat je weer een troost boost geeft met de Reset Knop. De wachttijd die in het stappenplan wordt gehanteerd geldt voor de behoefte van de gemiddelde baby. Een deel van de baby’s heeft een langere wachttijd nodig. Met name de prikkelgevoelige baby’s. Voor deze baby’s komt de inzet van de Reset Knop te snel. Daardoor heeft het een opwekkend effect. Je kunt in dat geval in plaats van 2 á 3 minuten een langere pauze van bijvoorbeeld 5 minuten nemen.

In sommige situaties heeft je baby jouw aanwezigheid hard nodig tijdens het inslapen. Dan kun je beter niet de kamer verlaten, maar na de Reset Knop op een stoel bij je baby blijven zitten tot je baby in slaap valt. Dit kan aan het eind van de middag gebeuren, of bijvoorbeeld als je baby in een vreemde omgeving slaapt. Nadat je het een paar keer hebt meegemaakt, kun je vaak al aan het huiltje van je baby horen wanneer het zo ver is. Dan blijf je er meteen bij zitten.

Voor gewenning hoef je niet bang te zijn. Doordat je bij meer slaapjes eerder niet dan wel bij je baby blijft zitten, went je baby aan jouw gedeeltelijke afwezigheid tijdens het inslapen. Als je baby de leeftijd van 3 á 4 maanden gepasseerd is, zie je dat jouw aanwezigheid steeds minder nodig is tijdens de slaapjes.

Tijdens de Power Reset haal jij je baby uit de slaapkamer. Daarmee maak je meteen duidelijk dat het wakker te slapen leggen nog even op zich laat wachten. Bij voorkeur blijft je baby ingebakerd in een inbakerslaapzak. Demp het licht in de ruimte waar jij je baby wil kalmeren om prikkels te verminderen. Is je baby meteen gestopt met huilen nadat jij je baby uit de slaapkamer haalde, wacht dan een kwartier in stilte met je baby.

Is je baby niet meteen gestopt met huilen nadat jij je baby uit de slaapkamer haalde, troost je baby dan door bijvoorbeeld lichtjes wiegend op- en neer te lopen met je baby. Bij baby’s onder de drie maanden kun je de Karp-methode op de arm gebruiken om je baby te troosten. Doe echter vooral wat nodig is om je baby te kalmeren. Een slokje melk op de slaapkamer kan ook helpend zijn.

Is je baby gekalmeerd, leg je baby dan slapende of slaperig in bed. Heb je vervolgens weer de Reset Knop nodig, gebruik dan de Power Reset. Bij een volgend slaapje gebruik je weer de normale Reset Knop. Boek je weinig succes met het stappenplan, dan kun je ervoor kiezen om een paar dagen te wachten en vervolgens weer te starten.

Merk je herhaaldelijk dat de bovenstaande opties onvoldoende werken of heeft je baby last van spookuurtjes, dan kan de methode ‘Spookje troosten’ een redding zijn. Deze methode staat beschreven op pagina 24 en werkt het best tot een leeftijd van drie maanden. Op pagina 22 vind je meer informatie over spookuurtjes en op pagina 30 lees je onder het kopje ‘Nachtelijke spookuren voorkomen’ hoe je die spookuurtjes weghoudt van de nachtslaap.

Na enkele weken tot maanden na de geboorte blijft er altijd vaak nog een kort inhuilslaapje over voor het slapen gaan. Duurt het inhuilslaapje vlak voor de nacht desondanks telkens langer dan 10 minuten, dan kan het helpen om je baby voor het slapen gaan meer tot rust te brengen. Dat kan met een slaapritueel.